Terug naar Peloponesos

25 juni 2019 - Spetses, Griekenland

Dinsdag 11 juni                Sikinos

Het is 7 mijl naar het kleine eiland Sikinos. Met 5 bft ruime wind gaat het op vol zeil als de brandweer. Aanvankelijk kan ik de ingang niet zien, maar als er een ferry tussen de rotsen naar buiten komt helpt dat bij het navigeren. De baai lijkt vol, maar net als we aankomen vertrekt een schip en hebben we een prima ankerplek. Een voordeel van ankeren is dat er gezwommen kan worden. In afgesloten havens lijkt ons dat niet verstandig i.v.m. hygiëne. Ik kan nu de boot onder water inspecteren. Duidelijk wordt dat bij de ‘tsunami’ in Milos ook het roer een klap heeft gehad. Ik merkte al dat hij wat aanloopt, en weet nu waarom.
Aan land gekomen met de bijboot pakken we een oud kreunend busje naar het stadje, de Chora. Dat ligt 4 km verder en 200 meter hoog op de berg. Een beauty! Op de top zien we vanaf het klooster het eiland in één oogopslag. De terugweg naar onze baai doen we lopend. De buschauffeur zwaait goedkeurend als hij ons weer tegenkomt.

Woensdag 12 juni          Schinoússa

Een volgend mini-eiland in de Cycladen is Schinoússa. We parkeren de boot en genieten van het schouwspel dat een ferry leegloopt met, naast wat toeristen, allerhande soorten voertuigen met goederen voor het eiland. Twee zigeunergezinnen installeren zich op de kade en proberen hun groenten en spullen aan de man te brengen. Later die avond zien we deze gezinnen hun auto’s tactisch neerzetten en daartussen op de grond de nacht doorbrengen.
in de middag starten de wandeling naar het stadje tegen de berg, en krijgen al snel een lift van een lieve eilandbewoner. Terug naar de haven loopt een prachtig pad.

Donderdag 13 t/m 16 juni           Naxos

De komende 3 dagen gaat het hard waaien, dus gaan we naar Naxos. Een groot eiland met een goede haven waar we langer kunnen blijven.
met windkracht 6 pal tegen zetten we een dubbel rif in het grootzeil en hebben de motor stevig bij. Een goed gevoel dat er - als het moet - weer full speed kan worden gevaren zonder piepende alarmen van de koeling.
In de marina van Naxos persen we ons tussen lokale bootjes. Naxos-city is zonder meer top: leuke kruipdoor sluipdoor weggetjes met 'bovenin' een echt kasteel. De luidruchtige toeristische kade met een overdaad aan horeca nemen we op de koop toe. Binnen de kasteelmuren laten we ons cultureel laven met elke avond een concert: klassiek met een strijkkwartet, Griekse muziek en dans, en een uitstekende jazz-pianist.
Met de lokale bus bezoeken we overdag stadjes en aanschouwen het achterland.

Tussendoor zijn er klussen te doen, zoals het repareren van een doorgezakt bed (de vorige eigenaar!). Hier is de schipper even de timmerman. En we gebruiken de gelegenheid, nu alle planken van de bedden en van de vloer zijn, om alle leidingen, vloeistofreservoirs en elektrische pompen met vlotters (bilge, drinkwater, watermaker) te onderzoeken. Er mogen geen geheimen zijn op het schip.
De schipper is ook loodgieter als het toilet verstopt blijkt te zijn.

Maandag 17 en 18 juni  Paros

Vroeg vertrekken we voor een korte tocht met hoge golfslag naar het naastgelegen eiland Paros. Een prima aanlegplek in een gemoedelijk stadje. De temperatuur loopt de laatste dagen steeds verder op naar tropische waarden. Dat maakt het wandelen - en überhaupt iets doen - best moeilijk. Ik snap steeds beter het lokale systeem van de lange middagpauze en de siësta. In de stad bezoeken we de middeleeuwse Grieks Byzantijnse ‘kerk van de 100 deuren’, omgeven met bijzondere verhalen.

Woensdag 19 juni           Serifos

Voor de verandering kunnen we de hele weg naar het kleine eiland Serifos zeilen. Hoewel … soms smokkelen we met een puntje motor, als de snelheid wat te lang onder de 4 knoop komt.
Bij een eilandbezoek tekent zich een vast patroon af: even met koffie blijven kijken of op de boot alles zich goed houdt, dan het verkennen van het dorp en het zoeken naar een bus over het eiland. Dat laatste lukt nu ook weer en brengt die ons in een kwartier tot aan de voet van een hooggelegen typisch Grieks stadje. Hoogste punt is altijd een kerkje, klooster of kasteel. En uiteraard lopen wij naar dit punt voor een goed uitzicht. We volgen een groepje jongeren waarvan er enkelen buiten de paden aan het free style jumpen zijn.  Gevaarlijk, maar het geeft ze een kick denken wij. De dorpsrust wordt verstoort door het zoemen van een drone, de next level selfie stick.

Donderdag 20 juni          Kythnos Loutra

De grote lijn is dat we langzaam maar zeker de Cyclade eilanden verlaten. Op de langere termijn komt er een harde ‘meltemi’ wind aan, die langer dan een week aanhoudt. En we willen niet vastliggen op een klein eiland met vaak minder veilige, vrij open, havens. Na dit eiland Kythnos, maken we de oversteek terug naar de Peloponesos, waar de wind iets rustiger lijkt.
Kythnos Loutra is een vriendelijk oud vissersdorpje, waar het toerisme nog gering is. Vanuit de haven wandelen we langs de kust met zicht op fraaie baaien en stranden.

Vrijdag 21 juni                  Kythnos Merichas

Aan de andere kant van het eiland Kythnos ligt de plaats Merichas, waar de ferry schepen aanleggen. Onze nieuwsgierigheid wint het van de bezorgdheid voor hoge hekgolven. En daar hebben we geen spijt van. Wederom een alleraardigst plaatsje met een onverwacht rustige haven. Helaas is er geen bus  voor een bezoek aan het stadje midden op het eiland. We gaan nu, net als de vele chartergasten, met een handdoekje naar het strand voor een koele duik in een paradijselijke omgeving.

Zaterdag 22 juni              Hydra

We zijn vroeg op weg voor de 45 mijl naar Hydra. Het grootste deel kunnen we zeilen. We varen rond 15.00 uur de haven in en denken te boffen dat er nog een plekje is aan het einde van de pier. We begrijpen spoedig waarom dat nog vrij was: dozijnen taxibootjes en ander vaargespuis ragt rakelings en vaak te hard langs. Maar wat een fraai stadje! Een soort Cannes in het klein. Langs de kade luxe winkels en de bekende horeca.
Na zonsondergang liggen we vanaf ons voordek 1e klas te kijken naar een soort passie-spelen met muziek, zang en een (langdradige griekse) voice-over. Het verhaal gaat over het ooit heldhaftig verdedigen van Hydra tegen een gemene vijand. Daarna volgde een van de mooiste vuurwerkshows ooit.

Zondag 23 juni                 Hydra

We kunnen met de boot iets opschuiven en liggen daarmee rustiger. Reden om nog een dagje te blijven. De omgeving wordt met de benenwagen verder verkend.
In de pilot staat al, dat in deze haven het - door zijn grote diepte, ronde vorm en geringe omvang - een groot risico is dat de ankers in elkaar verward raken. Een vertrekkend motorjoekel haalt met zijn anker twee (!) ankerlijnen uit het water. Heel even lijkt het dat het die van ons is, zodat ik de motor voor de zekerheid in zijn vooruit zet. Maar loos alarm. Er moet wel een duiker en een team bemanningsleden van een ander groot schip aan te pas komen om het geheel te klaren. Enfin, vanaf ons voordek een vermakelijk spektakel.

Maandag 24 juni              Spetses

Hoewel in de pilot een goede plattegrond staat van de vrij open Spetses-baai, staan we toch raar te kijken als we er binnenlopen. Ik zie een kleine pier met ruimte voor maar 3 schepen, waar net de laatste aanlegt. Voor het grootse deel van de haven moet er worden geankerd met zeer lange lijnen naar de kant. Gedoe met hulp van de bijboot dus. Gelukkig zien we verderop een schip wegvaren vanuit een pier voor zeg 2 schepen op de kop. Ideaal … dachten wij. Even later leggen nog 3 charteraars met veel geweld tegen ons aan. We mopperen, maar liggen klem. De cowboys willen hun gasten op een makkelijke plek aan wal afzetten.
Het stadje Spetses is helemaal prima. Hier zouden Willem en Maxima dan ook wel gespot zijn om een vorkje te prikken in een van de betere restaurants.

Op de navigatie/communicatie laptop doen al een week een aantal essentiële toetsen het niet meer. Mogelijk aantasting van vocht. Tekstberichten kan ik niet meer opmaken. Ook de adapter van de reserve laptop blijkt niet meer te werken. Waar is de mediamarkt wanneer je die nodig hebt! Maar dit stadje blijkt een goede elektronicawinkel te hebben, waar een apart toetsenbord en een nieuwe goede adapter kunnen worden gekocht. Een geluksmomentje. En we kunnen weer communiceren!

Dinsdag 25 juni                Spetses

We besluiten te blijven liggen. Een rustige dag met beetje fietsen, bijwerken blog, boodschappen doen, zwemmen en … mopperen op de charteraars.

1. Marjolein lommerse:
    26 juni 2019
    He alleskunner, kreunende busjes, doorgezakte bedden(vorige eigenaar)😂WC ontstoppen omgaan met cowboy....heerlijk om dit allemaal mee te mogen lezen. Groet uit een zonnig Haarlem
  2. Leon, Evelien en Nicolette:
    27 juni 2019
    Geweldig verhaal hier! Ik lees het hier vanaf Zakynthos, waar we elkaar net zijn misgelopen. Prachtige avonturen!
    Liefs, jullie dochter
  3. Sander:
    28 juni 2019
    Nieuwe avonturen, altijd leuk om te lezen! Als ik de foto's bekijk vraag ik me af of er geen twijfel is om de boot daar toch te houden. Erg mooi allemaal.
  4. Merike & Eric:
    28 juni 2019
    Weer een prachtig verhaal met dito foto's. Het lijkt me dat dit tot op heden een van de mooiste delen van jullie reis is. Leuk dat jullie af en toe ook wat kultuur op kunnen snuiven.
    Hier valt veel te genieten en te zien, maar nog steeds krijgen jullie het niet kado, en moet er hard gewerkt worden. Het is wel een beetje leedvermaak om naar al die toeristen te kijken die deze bestemmingen alleen maar met een ferry of charter kunnen bekijken, we denken dan ook een beetje aan onszelf. Goed een week geleden zaten we nog op Corfu en zijn nu weer thuis. Vandaar ook de wat late reaktie. Goede reis en groeten
  5. Geert de Jong:
    1 juli 2019
    Deze prachtige tocht heeft wel verassingen maar hoe staat het met de keerkoppeling Hans ? werkt hij weer naar behoren? Het zijn allemaal wat kleine kinderziektes op een nieuwe boot.
    Ik bel je deze week ook nog voor Open CPN heb de nieuwe versie 5.0 geïnstalleerd maar kan de kaarten niet vinden voor jou heeft dit programma geen verrassingen meer.
  6. Roeland, Irene, Jasmijn en Karsten:
    7 juli 2019
    Alweer van die fantastische avonturen en mooie foto's! Ook Jasmijn en Karsten vinden het erg leuk om mee te luisteren naar de reisverhalen van opa en oma!
    Lekker genieten van deze prachtige reis!