de eerste week

7 april 2019 - Hvar, Kroatië

Zondag 31 maart

Het grote avontuur gaat beginnen. Om 7 uur worden we door buurman Peter opgehaald en bij Schiphol afgezet. Eerst nog kijken of we de extra bagage met vouwfiets en elektrische buitenboordmotor mogen meenemen. Pff, lang verhaal, maar dat kon. Al spoedig blijkt de vlucht een dik vertraging te hebben. Meteen mail en app naar al degenen die ons in Kroatië opvangen: bestelde taxi, makelaar en bootbeheerder. Ze staan klaar met papieren, sleutels en goede raad. De in Kroatië bestelde bijboot en accu was door het havenkantoor al in de boot gezet. So far so good!

Maandag 1 april

We worden nog door iemand geholpen bij de reparatie van ons toilet. Belangrijk. Ik ga op zoek naar de havenautoriteiten ergens ver in het dorp voor een vaar-permit in de Kroatische wateren en voor de toeristenbelasting. Ik leg mijn sponsorgeld voor dit land, 250 euro, op tafel en spoed terug naar de boot. Vóór 12 uur wegevaren was me gezegd. Achterlijnen los, de mooringlijn los en beetje gas. ….. Helaas er stond nóg een mooringlijn op deze boot, en die zat nu in de schroef. Zwembroek aan en met mes tussen de tanden te water. Kkkoud. Pas na diverse duiken was het geheel geklaard, en konden we vertrekken onder meewarige blikken van ervaren bootjesmensen op de steiger.
Ons eerste tochtje met de Iskra! Met 15 mijl motoren vond ik het welletjes. Vlakbij een fraai fort, de ingang van een opening naar een ander water, vonden we een rustige ankerplek. Ankeren is weer even oefenen maar met de elektrische lier blijkt het een eitje.

Dinsdag 2 april

Eerste een fly by bij de stad Sibenik, de oude hometown van dit schip. Daarna richting een veilig haventje, want er was voor de komende dagen een storm, de Bora, aangekondigd.
Er staat nu een mooie wind, 20 kn en de genua wordt uitgerold. Meteen naar de 7,5 knoop. Heerlijk.
We varen de baai van het eiland Murter binnen. De dure en ongezellige marina laten we links liggen, en de steigers van het dorp worden uitgeprobeerd. Bij de eerste poging weggestuurd, maar de volgende was raak. Even praten met de eigenaar helpt: 3 nachten gratis. De stormachtige 2 dagen konden we goed gebruiken voor onderhoudswerkjes en start installatie van mijn meegebrachte elektronica. De marifoon werkt, maar voor AIS moet ik nog een speciale kabel versieren.
Het eilandje blijkt veel fraaie overblijfselen uit de romeinse tijd te hebben.

Vrijdag 5 april

In de vroegte staat er nog even 35 knoop wind. De boot ligt stevig en goed aan hoger wal. Maria en ik draaien ons nog maar een om in ons ruime bed.
Bij plaatselijk naaibedrijf een kussen laten repareren. De wind is begin van de middag iets rustiger en het is tijd om weer te gaan varen. Echter, met een forse zijwind wegvaren uit een typische middellandse zee ligplek, kont naar de kant, valt met deze 42 voeter erg tegen. Voordat we goed uit de ligplek zijn drijven we snel af en lig ik vast tegen de mooringlijn van de buren. We trekken de boot moeizaam helemaal terug naar startpositie, nu afduwen (hulp buren) en flink gas. Het gaat nét. Enfin, we leren er weer van.
We eindigen de dag als enige boot in een idyllische baai bij eiland Pasman voor anker. Het Zwitserleven gevoel dringt zich aan ons op.

Zaterdag 6 april

Er staat een mooie kalme wind voor het uitproberen van het grootzeil. Een lap van 50 vierkante meter, die het prima doet. Er vaart ons een groot wedstrijdveld met spinnakers tegemoet. Eigenlijk heb ik zin om te draaien met ze mee te varen.
De navtex, die ik net heb ingesteld, waarschuwt voor ‘s nachts onweer met harde wind. Dus dit keer kiezen we een haventje aan een gemoedelijk eilanddorp Iz Veli. Het ‘achteruit parkeren’ en vastleggen van ons bootje gaat al iets beter, maar er is nog veel oefening nodig. Op de wal klinkt dan muziek met viool, zang en gitaar. Ah, het leven is mooi.

1. Monique:
    7 april 2019
    Wauw pensionada,s wat een avontuur.
    Met zoveel zeemijlen al in de benen toch spannende momenten.
    De boot leren kennen is al een avontuur op zich.
    We hopen dat jullie veel Zwiterleven momenten mogen beleven, en niet verdwalen ,in het grote bed😉
  2. Cees en Lian Vrijsen:
    7 april 2019
    Oefening baart kunst; en verder zorgeloos genieten van deze mooie reis vol met allerlei verrassingen. Goede vaart!
  3. Maria Vrijsen:
    7 april 2019
    Het weer zat niet altijd mee, maar een goed begin voor dit nieuwe avontuur! Geniet met volle teugen!
  4. Eelco:
    7 april 2019
    Dit is ook wat anders dan een Sigma 33 pa! 😀 Ik vind het stoer. En ik ben jaloers! Leuk om het verhaal te lezen. Jullie hebben deze reis verdiend!
  5. Roeland, Irene, Karsten en Jasmijn:
    7 april 2019
    Wow, heftig eerste weekje! Nu hopen op meer geluk en een werkende AIS. Nu lekker gaan genieten van die fantastische omgeving! Groetjes!
  6. Bas van der Heide:
    8 april 2019
    Dat klinkt allemaal goed! Wel wat anders dan toen we de Sigma gingen ophalen in Engeland. Weet je nog? Was ook een mooie tocht! Veel plezier samen!
    Bas en Annelies
  7. Luuk:
    Wat een leuk verhaal. Spannend. Groet uit Haarlem
  8. E. Smit:
    8 april 2019
    Bedankt voor dit eerste en gelijk al boeiende verslag waarin we veel herkennen. Het is toch net even iets anders als met een camper naar Amerika, maar qua organisatie doet het er zeker niet voor onder. Het moet een machtig gevoel geven na alle voorbereidingen en de allerlaatste zware loodjes eindelijk op jullie nieuwe schip in een nieuwe omgeving te varen en alvast een beetje aan het grote genieten te kunnen nippen. Proficiat!. Wij hopen met volgende verslagen een beetje te mogen meegenieten. Wat me verbaasde was de vergunning en de kosten om in de Kroatische wateren te mogen varen, maar wij , ramblers, zijn natuurlijk ook maar leek op dit gebied
    Goede reis verder en mooi weer, want zo'n Bora wil je denk ik niet al te veel hebben.
    Gr Merike en Eric