Nieuwe reizen met SY ISKRA in 2020

29 juli 2020 - Préveza, Griekenland

Met de auto naar middellandse zee

Zondag 19 juli 2020                 Midwoud - Como

Een vroege start vanaf huize Midwoud met de auto naar ons schip in Preveza Griekenland. We gaan tegen advies van Rutte in zo ver te reizen, maar Griekenland is een relatief veilig land. We durven nog niet te gaan vliegen en met de auto kunnen we (nog) meer bootspullen meenemen. Hoewel we al in juni fantaseerden over een volledige Balkan tour langs o.a. Servië en Macedonie, blijkt er nu maar een route corana-proof te zijn: door Italië en verder met de ferry. Hoewel we zijn ingelezen over o.a. de grenssituaties, voelt dit stukje reis al als een avontuur.

Eenmaal in Duitsland blijft het wennen als wij dan rijden met de 130 km, de snelheid die we nog kennen van voor de stikstofmaatregel, en er bolides met 200 km voorbij schieten. Het Zwitserse vignet is het enige dat bij de ‘Basel-grens’ wordt gecontroleerd. Ook de Italiaanse grens is met een kleine slalom snel genomen en na  een rit van 12 uur arriveren we in het wonderschone Como. We trakteren onszelf op een korte stadstour, met aansluitend de grote vraag “wat doen we voor de nacht?”.  We hebben spullen voor primitief kamperen, maar in het donker is het lastig iets van een camping te vinden. Plan B is ultiem corona-proof: wild kamperen, zoals we 40 jaar geleden deden. We vinden een plek op de rand van een bos naast een uitgestorven industrieterrein. Het is hier ruim 30 graden en we laten het tentje in de zak. We rollen ons matrasje uit op het gras, koken op een primus meegebracht lekkers en slapen als jonge goden onder de blote hemel. De koelbox met mijn medicijnen (zo jong zijn we dus niet meer) zet ik over op een reserve accu.

Maandag 20 juli                Como - Rieti

Het is een wat onrustige nacht - we liggen hier wel onbeschermd in het land van de maffia - en rijden om 6.00 uur verder. 2 dagen hebben we voor dit land, dus zet ik de navigatie op ‘niet tolwegen’ eindbestemming Brindisi. Het resultaat is, rijden over slechte wegen met 1000 rotondes, maar wel door mooie natuur en authentieke dorpjes. Leuk voor een andere kijk op Italië, dat we voor het eerst van noord naar zuid doorkruisen, maar voor de terugweg pakken we het anders aan: tolwegen en het gerichter bekijken van mooie stadjes. Nabij het fraaie stadje Rieti, ter hoogte van Rome, kiezen we voor de makkelijke optie qua overnachten: via booking.com een B&B in het centrum. Het werken met de app translater op onze telefoon (ons Italiaans is niet je dat) blijkt geen goed plan. Wij schreeuwen door mondkapjes niet goed verstaanbare teksten en de kamerverhuurster spuugt in mijn telefoon en tegen mijn hand.

dinsdag 21 juli                   Rieti – Brindisi

Meteen bij het vertrek om 6.00 krijg ik op het dashboard het sein dat er een ‘serieus probleem’ is aan de automotor. Ik check de olie, water en rem/stuurvloeistof en vermoed dat het dat laatste is. Meteen na het mooie stadje L’Aquile, rijden we een Opelgarage binnen. Die sluiten de auto aan de diagnose laptop stellen vast dat een stukje van stuurbekrachtiging snel moeten worden vervangen. Een collega-garage zou zoiets in voorraad hebben en kunnen maken. We hebben nog speling in de reisplanning en maken de forse omweg. Bij deze garage maken we kennis met een zelfs voor Italianen zeer ineffectieve en bureaucratisch werkwijze. Het duurt ruim 3 uur voordat we weten dat er, inclusief besteltijd, 4 dagen gesleuteld moet worden. Dat lijkt ons geen goed plan gezien de logistieke problemen: medicijnen koud houden, ferry annuleren, extra overnachtingen, taxi’s etc.  We nemen het risico van malheur, laten letterlijk de stekker er uit trekken en zetten onze reis voort.
In het prachtige Brindisi is het een feest van herkenning. Vorig jaar lagen we hier al met de ISKRA.

Woensdag 22 juli             Brindisi – Preveza

Onze verwachting was dat de ferry, de enige ‘weg’ naar Griekenland, vol Italiaanse vakantiegangers zou zitten. Het schip is echter redelijk leeg. We genieten van het varen over ‘bekende wateren’.
Als we in Griekenland van de ferry afrijden laten we onze corona-papieren zien, maar worden we er uit gepikt om beiden op corona getest te worden. Enkele meters verder wordt ons dan weer door een andere beambte toegeroepen dat we door kunnen rijden. Ook goed. We trakteren onszelf op een goede Griekse hap en rijden de laatste kilometers in het donker naar onze marina. Een geluksmomentje als we daar na vier dagen met de auto onze de boot staan.

Donderdag 23 juli

Pas ’s middags, na het opruimen en melden, rijden we naar de plaatselijke Opel garage. Die doet weer dezelfde tests, maar komt met het heugelijke nieuws dat helemaal niet ernstig is. We kunnen er voor nu prima mee kunnen doorrijden. 3 garages met elk een andere diagnose: de laatste komt ons het beste uit.

Vrijdag 24 juli

Soms kan het ook even tegen zitten. We merken dat ons reddingsvlot van boord is gehaald. Best vreemd op deze bewaakte werf. En de container van 43 kg zal een beste sjouw zijn geweest. Bij de receptie zijn er camerabeelden van de laatste 2 maanden, maar dit is in de winter gebeurd. We kunnen niet zonder, dus bestellen een nieuwe.

Zaterdag 25 juli tot en met woensdag 29 juli : klussen!

Het oorspronkelijke plan was hier in de koele maand maart al te kunnen klussen. Nu is dat een stuk zwaarder onder de bloedhete zon.
We schuren het onderwaterschip en geven het een goede verfbeurt. We werken vanaf 6.30 uur, als de zon nog niet als hoog staat. De klussenlijst wordt afgewerkt: nieuw veiligheidsmiddelen installeren, geheel nieuwe ankeruitrusting aanbrengen, zeilen aanslaan, zonneschermen erop etc etc. En voor de decoratie van de kajuit is er een foto van de Andromeda en een schilderij van Maria dat wordt opgehangen. De geplande dagen onderhoud aan het teakdek slaan we nu over. Dat is iets voor eind oktober, voordat we terug reizen.

Zaterdagochtend 1 augustus gaat - deo volente - de boot te water. We hopen de komende dagen nog tijd te hebben met de auto Lefkas eiland verder te verkennen. In Preveza moet ik nog Griekse waterbelasting betalen.

Het voorlopige plan is weer een nieuw stukje Griekenland te verkennen en de boot de komende winter weer in deze haven/werk te leggen. Te hopen is dat er geen 2e golf of nieuwe lockdowns komen, want Griekenland heeft niet veel plekken om de boot alleen achter te laten.

1. Evelien Leon en Nicolette:
    29 juli 2020
    Weer geweldig om te lezen! Mijn ouders zonder tent onder de sterrenhemel ❤️ Vind ik mooi!
    Liefs
  2. Merike & Eric:
    Tip:
    Als jullie de auto gedurende langere tijd niet gebruiken en niet op de openbare weg stallen, dan zou je kunnen overwegen om hem bij de wegenbelasting te schorsen. Dat bespaart je dan de houderschapsbelasting.
  3. Merike & Eric:
    29 juli 2020
    Geweldig dat jullie de draad / trossen weer opgepakt hebben. Het is direct weer als van ouds: volop spanning en avontuur. We hopen wel dat jullie ook nog in wat rustiger vaarwater terecht komen.
    We wensen jullie behouden vaart en veel plezier.
    Zelf zijn we net thuis van een bescheiden camperreisje van 2 weken door het centrale deel van Nederland. Ook mooi en leuk maar nogal bedaard.
    Groeten Merike en Eric
  4. Katija en Maurice:
    29 juli 2020
    Wat leuk om te lezen dat jullie verder gaan met jullie avontuur. Ik heb de afgelopen weken regelmatig gedacht om even te bellen, maar het was er nog niet van gekomen. En nu lees ik dat jullie op 19 juli al vertrokken zijn richting Griekenland. Slapen op een parkeerplaats onder de sterrenhemel en klussen aan de boot vanaf 06.30 uur in de ochtend. Het klinkt echt als een avontuur. Jullie zullen vast veel genieten van de mooie Griekse wateren. Wij hebben uiteindelijk besloten i.v.m. Corona dit jaar niet naar Kroatië te gaan. We hebben een busje gekocht en gaan die ombouwen tot camper, zodat we volgend jaar Corona-proef kunnen reizen, en dan natuurlijk wel weer naar Kroatië (Deo volente). Heel veel plezier en een behouden vaart toegewenst. We blijven graag jullie reisverhaal volgen.

hartelijke groeten van Katija en Maurice
  5. Maria Vrijsen:
    29 juli 2020
    Geweldig, wat een mooie verhalen. Ik zou willen dat ik erbij kon zijn!
    Groetjes
    Maria
  6. Freek:
    30 juli 2020
    Goed om te lezen dat jullie weer verder gegaan zijn met het avontuur. Blijkbaar zijn de problemen met het beschadigde roer dus toch goed gekomen. Ik hoor nog graag van je wat de oplossing was. Bedankt voor jullie reisverslag, we gaan het allemaal weer met spanning volgen!!

Groetjes en behouden vaart, Freek en Nettie.
  7. Brenda Nieuwlaat:
    30 juli 2020
    Wat leuk om jullie belevenissen mee te lezen vanuit Midwoud,
    En wat gaaf onder de sterrenhemel te gaan slapen en dat in deze tijd
    Stoer
  8. Marianne van der heide:
    1 augustus 2020
    😘😘 top om te lezen
    ...je schrijft goed ....het leest als spannend avonturenspel
    Veel plezier daar nog 👍💋 je zus
  9. Monique:
    2 augustus 2020
    Lieve hans en maria,
    Jong van geest en stram van lijf en leden weerhouden jullie niet om toch jullie droom ten uitvoer te brengen.De van der heides denken in oplossingen en eigenzinnige wegen om er te komen.
    Dat brengt avontuur en mooie momenten in jullie leven.
    Samen met de leuke schrijfstijl van hans is het heerlijk te lezen en hebben we hartelijk gelachen( mark was ook sinds een week met de vertaalapp bezig ivm ons slechte japans, idee ,niet zelf uitspreken maar de aanspreker de vertaling zelf laten lezen)😁
    Wij zullen jullie met veel plezier blijven volgen over de griekse wateren, wij gaan volgende week het dak op en kijken op grote hoogte voorzichtig neer.
    Liefs monique en mark
  10. HansHa:
    3 augustus 2020
    Ik geniet weer van jullie verhalen. Lekker smeuïg geschreven.
  11. Brenda Nieuwlaat:
    9 augustus 2020
    Hier in Nederland warm weer, lekker aan het genieten van mijn vrije dagen