Richting Gibraltar met haperende motor

13 juni 2023 - Benalmádena, Spanje

wo 24 mei          Santa pola

De gehele ochtend regent het nog pijpenstelen. In vol regentenue starten we vol verwachting de motor, maar na 50 meter houdt deze in, en met de laatste brandstof in de verstuivers leggen we weer aan. Mijn belletje naar de monteur wordt niet opgenomen. Waarschijnlijk ziet hij op zijn scherm dat het die niet Spaans sprekende Nederlander is. Ik vraag het bij de marina-receptie, die hem meteen aan de lijn krijgt met als antwoord  “manana tengo tiempo”. Dat eerste woordje ken ik, pff..
Met een van onze eigen techneuten, zoon Sander, loop ik het hele motorissue door en verdiep ik me de avond in de uitgebreide motor-werkplaatsmanual.

do 25 mei           Torrevieja

Hoewel ik van de monteur nog mijn dure doppensleutel met nr 10 terug moet krijgen, mopper mopper, wacht ik niet op die man en los het probleem voorlopig zelf op.
Het is een klein zeiltochtje naar Torrevieja, een groepje flats, waarvan sommigen zouden zeggen ‘kraak nog smaak’. Wij doen dan nog een poging de couleur locale te waarderen. Eind van de middag fietsen we langs bij Merike en Erik die hier met de camper bij het strand staan. Merike is nog steeds niet tot lopen in staat, dus halen we eten bij een nabij restaurant.

vr 26 en zat 27 mei         Cartegena

De hele week staat er een waarschuwing voor onweersbuien vanaf het middaguur tot ’s nachts. Het is dus zaak steeds vroeg te vertrekken en rond ‘lunchtijd’  in een volgende haven te zijn. Wij verheugen ons op een van de mooie stadjes hier aan kust, Cartagena. We leggen aan op een toplocatie langszij de boulevard. Van de marinero krijgen we wel de waarschuwing dat we ’s nachts de boot op grotere afstand van de kant leggen. Er wordt hier blijkbaar wel ingebroken terwijl de eigenaren liggen te slapen. De locatie is op kruipafstand van de oude stad. We aanschouwen er het kasteelgebied, een romeins forum en - op afstand - de resten van een colosseum. Op het grote stadsplein genieten we onder de volle maan van een stomende Spaanse rockband.

zo 28 mei            Mazzaron

Ook vandaag zijn over heel Spanje thunderstorms, zodat we het vertrek weer vroeg en de reis kort houden. We landen in Mazzaron, waar we aan de buitenkant van de jachthaven moeten aanleggen. Afdingen op de pittige havenprijs zit er niet in. Het toeristenbureau van dit kleine dorpje bevestigt dat er hier eigenlijk, zeker op zondag, niets te zien of te doen is. Dan maar een dag lekker luieren. We trakteren onszelf op een prima Marrokaans hapje. Daar liggen we per slot dichtbij in de buurt.

ma 29 mei          Aguilas

Op 20 mijl afstand ligt het schilderachtige dorp Aquilas, gedrapeerd rond een fraaie baai. In de sporthaven voor motorbootjes kunnen we met onze diepgang niet terecht, maar we vinden in de vissershaven een gratis plaats langs de kade. Op het haventerrein wordt een kermis opgebouwd. De meur in dit stukje haven doet ons begrijpen waarom andere bezoekende schepen verderop in de frisse lucht voor anker gaan.
Een hoge vesting, helaas dicht op maandag, en een klein oud dorpsdeel met een palm-plein maken het geheel tot een aangenaam verpozen.

Di 30 mei            Garrucha

Als we de haven van Aguilas uitvaren loop ik voor de navigatie heel even naar binnen. Als ik buiten kom zie ik een stilliggende vissersboot waar we recht op af varen. Ik haal snel achterstevoren-staand de automaat eraf,  geef het stuur een zwieper en kijk vervolgens de verschrikte en wat boze mannen schuldbewust in de ogen als we erlangs varen. Tja, af en toe is ook deze schipper even afgeleid.
Garrucha is een Spaans kuststadje van dertien in een dozijn. Een uiterst vriendelijke havenmeester ontvangst ons en verrast met de eerste havenrekening onder de 20 euro. Met de fiets verkennen we tegen beter weten in de nabije wat saaie omgeving en we besluiten iets nuttigs te doen: we brengen we onze scheepswas naar de wasserette. De boot is niet meer te herkennen als het geheel langs de reling hangt te wapperen.

wo 31 mei          San Jose

Op de motor gaat het naar het leuke rustige plaatsje San Jose. We hebben geluk, want er zijn in deze kleine marina-kom slechts 2 plaatsen voor bezoekers voor de wat grotere boten. De sfeer is gezellig, totdat de rekening van 85,- wordt gepresenteerd. Er volgt een discussie wanneer het hoogseizoen start. Mijn punt, dat juni toch echt pas morgen begint, wint het. 40 euro kan in de pocket houden.

do 1 en vr 2 juni               Almeria

Almeria is een van de weinige mooie stadjes langs de Spaanse zuidkust. Voordat we op verkenning gaan komt de - enkele dagen geleden bestelde - mastenman (rigger) langs, die een nieuwe marifoonkabel en antenne op de mast plaatst. In principe zou ik dat zelf kunnen doen met een net aangeschaft solo-klimsysteem, maar deze jonge gasten klimmen in een oogwenk 18 meter omhoog. De radio werkt daarna naar mijn gevoel nog niet optimaal, dus vervang ik binnen in de boot nog een kabel. Het werkt! De boot ontvangt nu via AIS, het elektronisch radar, schepen tot aan de Afrikaanse kust. Ik doe een test-oproep naar een verder gelegen kuststation. Ze horen de marifoon goed: ‘five out of five, sir’.
Een goed werkende marifoon is zeker belangrijk als we langs orca-gebied varen in de straat van Gibraltar en verder noord. De laatste tijd gebruikte ik de nood-antenne achter op het schip, maar die heeft door zijn lage stand maar een gering actieradius.

za 3 juni               Adra, Abdera

Adra zien wij als een tussenstop met het oog op de onweersbuien die steeds in de middag over Spanje ontstaan.
Bij een korte wandeling sluiten we aan bij een groep met een gids die een oude oorlogs-schuilkelder onder de vuurtoren bezoekt.

zo 4 juni              Motril

Voordat we binnenlopen in de grote commerciële haven van Motril worden we ingehaald door de Nederlandse Bella, een groot klassiek motorjacht. De Bella lag naast ons in Almeria. Het schip is recent in Italië gekocht en wordt nog dit seizoen naar Nederland gevaren. Als we naast elkaar stomen worden over en weer foto’s gemaakt, die we op de steiger via de telefoons uitwisselen.
We pakken de fiets naar het nabij gelegen stadje. Helaas is dat vrij modern en nieuw. Geen cultuur zoals we die zoeken. Terug in de buurt van onze boot vinden we nog een soort van authentiek havenkwartier. We trakteren onszelf daar op Spaans steengrillen. Geen bijzondere kost, maar het is iets dat op ons polyester schip niet verstandig is te doen.

Ma 5 en di 6 juni              Caleta de Velez (en Malaga)

Caleta is als dorp niet bepaalt het summum van onze tocht dit jaar, maar een goed uitgangspunt voor een bezoekje aan het mooie Malaga. Dat heeft een prachtige oude binnenstad met kastelen etc.  We vervoeren ons per streekbus, met de vouwfietsjes in het bagageruim.
Malaga blijkt ongeschikt er met ons scheepje te komen. Er is wel een ankerplek, maar het schijnt dat je er niet op een acceptabele manier met de bijboot aan land kan komen. En na meerdere belletjes met marina’s blijkt dat ze alleen schepen van 20 meter en langer accepteren. Wij komen ruim 7 meter te kort.

Wo 7 juni            Benalmadene

Een week geleden heb ik voor de volgende haven - Benalmadene - de plaatselijk volvo-dealer besteld voor een ultieme poging ons brandstof probleem uit de wereld te helpen. Als we uit Calete wegvaren begint de motor weer te haperen. Ik hoop voor de laatste keer de motor te ontluchten, maar daar gaat iets mis. De ontluchtingsschroef is dit keer dolgedraaid. Gelukkig blijft de motor het goed doen. Als we in Benalmadene liggen bel ik Volvo dat ze boord kunnen komen, maar dat wordt dus morgen. De avondwandeling gaat door een zeer bijzonder marina-complex met Gaudi achtige architectuur en een binnenhaven die ons aan het Italiaanse romantische Portofino doet denken.

Do 8 t/m ma 12 juni        Benalmadene

Natuurlijk komen de volvo-mannen niet meteen ’s morgens zoals afgesproken, maar pas begin van de middag. Hmm. De communicatie loopt via mijn vooraf gestuurde mails, vragen op googletranslate en telefonische bijstand van de redelijk Engels sprekende Sindy van het volvokantoor. Na mijn verhaal nog eens helemaal te doen (!) zijn ze voor nu snel klaar: er moet een nieuwe handpomp/filterhouder worden besteld. Die komt maandag en misschien (!) hebben ze dan meteen tijd voor het monteren. En dan moet het eigenlijke probleem nog worden opgelost. Kortom, we liggen hier sowieso een extra 4 of 5 dagen. We maken van de nood een deugd. De eerste grote klus is het met nieuw leer bekleden van het stuurwiel. Veel werk is het verwijderen van het oude leer en lijm. We kiezen de kruissteek, waarmee het een dagje punniken voor volwassenen wordt. Maar het resultaat is geweldig. Een ander werkje is het vervangen van de douchekraan in de kuip. Veel van dat werk is ondersteboven in de bakskist en moet ook nog eens deels over nadat er nog lekkage blijkt. De 2e keer gaat sneller en ik verwacht binnenkort mijn basiscertificaatje loodgieter. Enfin, we houden ons lekker bezig.

Eind volgende week komt de boot in orka territorium. De hotspot is momenteel de straat van Gibraltar. Orca’s langs de Atlantische kust van Spanje en Portugal kunnen het  tegenwoordig niet laten het roer van je boot af te willen bijten. Er zijn risico-verminderende maatregelen te nemen. Ik zit nu, voor de laatste informatie op dit gebied, in verschillende app-groepen via Telegram. Belangrijk is dicht langs de kust de 20-meter-dieptelijn te volgen, met goede uitkijk op visnetten. En verder kan helpen, als er een interactie is, achteruitvaren en zand strooien. Met dat laatste zou je de orca-sonar kunnen verstoren. Zeggen ze. Dus binnenkort zakken zand in de kuip.

Di 13 juni Benalmadene

De golfslag staat door een westenwind al dagen recht in de haveningang. Ons schip rolt en trekt aan de lijnen, alsof we nog midden op zee liggen. Geen haven om een week te liggen. Hmmm…
Rond 9.30 uur gaat onze volvo man aan de slag, maar een paar uur verder is er nog geen spoor van een oplossing. In het kort, de motor start goed, maar als er gas opkomt heeft hij de neiging bijna uit te gaan. Ik denk vlijtig met hem mee, maar het baat niet. Doodgemoedereerd geeft hij vlak voor lunchtijd aan dat hij morgenochtend terugkomt. Hij is - zichtbaar voor ons - met andere schepen bezig. Wellicht gaat het hem helpen er nogmaals een nachtje over te slapen. Inmiddels heb ik ook voor de motorman info opgevraagd van het bedrijf dat deze winter de brandstoftank heeft schoongemaakt.

Deze middag fietsen we naar Torremolinos, dat nog een redelijk leuke dorpskern heeft met een …. toren. Een lelijke mini versie van de Oldehove. Bij terugkomst helpen we bij het redden van een schip dat in de golfslag tegen de kade kapot dreigt te slaan.
Enfin, morgen willen we hier toch wel echt weg richting Marbella en Gibraltar, waar al is gereserveerd. To be continued.

1. Katija en Maurice:
    13 juni 2023
    Dank voor jullie reisverhaal en de mooie foto's. Het stuur met leer bekleden is een mooie, maar dankbare klus. Hopelijk zijn de motorproblemen inmiddels opgelost en ontstaan er geen problemen met de orca's. Het ronden van Gibraltar is wel een mijlpaal in jullie reis. Geniet er van. Hartelijke groeten.
  2. Nicolette en Leon:
    13 juni 2023
    Mooie impressie van jullie leven aan boord weer Hans en Maria. Iedere keer weer leuk om te lezen.
  3. Marjolein lommerse:
    14 juni 2023
    Wat een verhalen weer!!! Ik hoop dat de Volvo man met een juiste oplossing komt. Hebben jullie dopsleutel nr 10 al weer in bezit? Kijk uit naar het volgde verhaal . Groet uit Haarlem
  4. Geert en Margreet:
    14 juni 2023
    We hebben jullie verslag weer met veel belangstelling gelezen. Wat een indrukwekkende reis! Jullie moeten ook deskundig zijn op allerlei gebied. Hopelijk blijven verdere problemen uit en de orka's uit de buurt. Blijf genieten!
  5. Roeland, Irene, Karsten en Jasmijn:
    17 juni 2023
    Leuk om jullie reisverhalen richting Gibraltar te lezen, hopelijk lukt het om het probleem met de haperende motor op te lossen voor Gibraltar. Bestaan er nog geen ultrasone onderwaterverjagers om orka's weg te jagen met geluid? Dat zand verhaal lijkt me nog niet echt een waterdicht plan.😅
  6. Marianne van der heide:
    19 juni 2023
    Ha lieve Maria en hans
    Zo leuk weer alle verhalen en avonturen te lezen
    Ontzettend veel plezier komende tijd
    Dikke kus
    GENIET MET VOLLE TEUGEN!!
  7. Aryan en Ad vrijsen:
    20 juni 2023
    Hoi Hans en Zus
    Leuk jullie verhalen weer te lezen.
    Wat een avontuur weer.
    GENIET ER NOG VAN SAMEN!!
    Groetjes Aryan en Ad
  8. Jorn:
    24 juni 2023
    Weer een inhaalslag gemaakt met het lezen van juliie avonturen. Fantastisch. Veel plezier! Groeten van ons allen.