We verlaten Griekenland

22 mei 2022 - Milazzo, Italië

Do 5 mei              vliegen naar Preveza

Laat op de dag vliegen we naar onze boot. Die staat op de kant in Preveza, Griekenland. Na toch wat stress om alles klaar te hebben gaan we op pad met 70 kg bootmateriaal. Naast de berg elektronica, onder andere ook duikspullen en een elektrische buitenboordmotor. Bij de douane doen ze niet moeilijk, hoewel ze van een artikel willen weten wat dat is: roestvrij staal met nylon ertussen. Het kost wat tijd om het begrip ‘anker-boegrol’ uit te leggen.

Vrijdag 6 t/m dinsdag 10 mei     vaarklaar maken

Een van de grotere klussen die we zelf doen is de onderkant in de aangroei werende verf zetten. Maar het is ook een af en aan lopen van motor-monteur, zeilmaker (3e rif in grootzeil), elektricien (nieuwe VHF antennes) en de polyester-man (reparaties en schuren/polijsten blauwe gelcoat). Een van de leuke klusjes is het elke 10-meter spuiten van de ankerketting met een signaalkleur. Ik kom er achter dat de 3 jaar oude batterijen min of meer overleden zijn. Net voordat de boot maandagmiddag te water gaat komen de nieuwe accu’s. Gelukkig kan een collega schipper (hij heeft de juiste krimptang!) helpen met het maken van passende accukabels. We mogen na de te waterlating de nacht nog naast de hijskraan liggen voor de verdere accu-aanleg en andere klussen.

Inmiddels weet ik waar het accu-probleem aan lag. Nadat ik constateerde dat de zonnepanelen geen stroom gaven, voelde ik een losliggend contact bij de laadregelaar! En dat beetje zonne-energie in de winter, dat werkt als een soort druppellader, is toch echt essentieel voor het batterij-behoud.

Ai, ik sta per ongeluk op de stekker van de ankerlier-afstandsbediening. Die breekt af. Dit apparaat is van cruciaal belang: zonder is de ankerlier niet te gebruiken. (Voor nood heb ik wel een knop bij het stuur.) Snel naar de winkel, die zowaar een zelfde nieuwe bedienings-set heeft liggen. Dat zijn geluksmomentjes!

We verplaatsen dinsdagmiddag de boot naar de kade van Preveza. Maria doet boodschappen en ik leg de laatste hand aan het vaarklaar maken, voordat tegen de avond onze Eelco aankomt als opstapper voor de komende dagen. Het Nederlandse schip de Skadi, dat we meerdere keren tegenkwamen in Griekenland, komt binnen varen! Het leuke weerzien met een wijntje in hun kuip is helaas maar kort, want Eelco komt al enthousiast aanlopen. Hij ziet voor het eerst onze Salona 42 in het echt. Tja, dat is even wat anders de Sigma 33 waarmee hij is opgegroeid.

Wo 11 mei          Parga                    28 nautical mile

Met vriendelijk windje varen we scherp aan de wind richting Corfu, We ankeren halverwege voor het fraaie plaatsje Parga. Al snel komt er  een vrolijke taxi-boot langs, die ons graag afzet bij het dorp aan de andere kant van het kasteel-schiereiland. Gemak dient te mens. Na verkenning van het dorp smaakt het ijsje goed. Een mooi begin van onze tocht dit jaar.

Het plan voor deze zomer 2022 is de Middellandse zee deels rond varen. Medio oktober gaat de boot dan voor de winter op de kant. Dat is in Spanje, Roda de Bara, in de buurt van Barcelona. De tocht gaat langs Sicilië, Sardinië, Corsica, stukje Italiaanse kust en langs de Franse kust. Volgend jaar beginnen we dan met de eilandengroep Balearen, waar we nu ook al zin in hebben.

do 12 mei            Corfu stad                          32 nm

Naar Corfu komen dolfijnen voor de boeg zwemmen. Alsof het gepland is: knipoog, foto en weer op weg. Naar het volgende schip? De tocht brengt ons bij een reuze grot. Eelco houdt zich niet in, zwemt in het nog koude water er naar toe en klautert op de rotsen achterin. Hopelijk geen vleermuis- uitwerpselen daar, denkt een bezorgde vader.
We boeken de mooi gelegen haven bij de zuidelijke citadel. Boven ons is een muziekschool waar tegelijk aria’s worden gezongen en jazz wordt beoefend.  Vanaf de steiger begint meteen een indrukwekkende wandeling door de oudheid naar een ons bekende stad. We lagen hier enkele jaren geleden al.

vr 13 mei             Othonoi eiland                 36 nm

Als we tussen het Griekse eiland en Albanië de zee op varen steekt een windje op voor een mooi kruisrak naar een piepklein eiland Othonoi. Dichtbij aangekomen loopt de wind op tot 6 bft. De 2 zeilers aan boord genieten met volle teugen. Maria gelooft het wel en leest een boek. In de kleine baai is het druk, maar voor nog net een ankerplek. Eelco komt er achter dat wij een nog niet uitgepakte SUP op de Iskra hebben. Hij wil hem wel proberen. Ik sputter ‘maar er staat een 6 bft….’. Enfin, de jeugd wint. In mijn wetsuit, want het is fris, roeit onze zoon rechtop staand door de golven er lustig op los.

Za 14 mei            St maria di leuca, Italië  50 nm

We verlaten het laatste stukje Griekenland en steken over naar de hiel van Italië, de plaats St Maria di Leuca. Onderweg is er druk scheepvaartverkeer en moeten we enkele keren – soms met marifoon overleg – uitwijken. Bij het binnenvaren van de haven is het zoeken naar een plek. Langs de zeepier liggen - tussen wat vissers - enkele verlaten zeilschepen, waar het – gezien de aan flarden gewaaide zeilen - kennelijk niet goed mee gaat. Toch maar iets in de marina zoeken. Na enige tijd is er iemand die ons een ligplek met voldoende diepte aan kan wijzen. Het stadje heeft - hoe zal ik het zeggen - wellicht ooit goede tijden meegemaakt. Het toerisme is lijkt hier nog niet echt begonnen, zodat we moeten zoeken naar een eetgelegenheid. We vinden een pizzeria waar het eten goed smaakt na een lange tocht.

Zo 15 en ma 16 mei        Crotone               72 nm

Het is 6.30 uur, de zon komt net op, als we vertrekken uit een onrustige haven, waar de deining ongehinderd naar binnen loopt. De oversteek is langs de holte van de Italiaanse voet. Het kan hier qua wind en golfslag flink spoken wordt in de pilots verteld, maar de windvoorspelling is een vriendelijk. Na 20 mijl kan er gezeild worden. De snelheid is goed, zodat we in de middag al binnenlopen. De eerste marina heeft geen plek, bij de volgende zijn we welkom. We vallen met de neus in de boter. Er is hier een heus religieus feest met een processie, aangevoerd door de plaatselijke harmonie, waar de hele stad voor lijkt te zijn uitgelopen. Even later zien we dat ieder komt voor een mooi half uur durend vuurwerk. Het diner doen we, om niks te hoeven missen, met een smakelijke doner-kebab uit het vuistje. Sinds de eerste corona-lockdown hebben wij nog niet in zo’n enorme mensenmenigte gelopen.

We staan de volgende dag op tijd voor een nog gesloten kantoor waar we een auto hebben gehuurd. Enkele minuten later gaat de winkeldeur open. We rijden naar een vliegveld op 100 km hier vandaan waar we afscheid nemen van Eelco, die dan ’s avonds weer zijn 3 kinderen in de armen kan sluiten. Op de terugweg verkennen we stadjes in de omgeving. We rijden ook langs de volgende haven waar we de plaatselijk zeilers bevragen over de diepgang van de haven-entree. Dat lijkt goed te kunnen komen. Terug in Crotone lopen we ’s avonds in het schijnsel van de lantaarns langs het kasteel, en genieten we van de oude straatjes.

Di 17 mei             Le Castella

Na een korte tocht varen we stapvoets door de smalle ingang van de haven Le Castella met nog 2 decimeter onder de kiel. Het plaatsje is niet bijzonder, maar de attractie is een fraai kasteel dat op een rots voor het dorp ligt. En daar houden we van.

Wo 18 mei          Rocella Ionica

Bij het boeken van een haven gebruiken we steeds vaker een prima app ‘Navily’, een soort booking.com. Veel havens zijn hier op aangesloten. Het werkt ook hier in Rocella Ionica. We hebben hier wel marifoon contact zodat ze kunnen begeleiden, want ook deze haven heeft last van verzanding bij de ingang. Het stadje is wat ver weg, zodat we de fietsen pakken voor onze verkenning.

We moeten een keuze maken voor het volgende stuk richting de straat van Messina, bij Sicilië. Morgen gaan staat er een dikke 6 bft met uitschieters naar 7 meelopend. Overmorgen is er nauwelijks wind en moet de motor de hele dag aan.

Do 19 mei           Reggio Calabria                65 nm

We gaan. De voorspelde wind komt pas later in de ochtend aanzetten. Van vol tuig voor de wind gaan we over naar sterk gereefd en uiteraard een bulle-talie (lijn punt giek naar punt boot) . Beheersbaarheid boven topsnelheid. Pas als we eind van de middag dicht in de buurt van Rezzio Calabria komen kalmeert de wind. Het is hier een drukke grote veerhaven waar we ons over de marifoon melden bij de havenleiding. De marina heb ik onderweg gebeld, zodat ze klaar staan ons te ontvangen. Ook hier gaan de vouwfietsen op de kant voor een bezoek aan het uiteindelijk best fraaie stadje. De verwachting was laag. We begrepen dat de stad in de 2e WO geheel weg was gebombardeerd. En het stratenplan is erg vierkantig.

Vr 20, za 21 mei                Milazzo

Omdat we nog moeten wachten op toestemming om weg te varen uit deze haven spreek ik de buurman die samen met zijn zoon de andere kant op wil varen. We wisselen nog wat haven-ervaring uit, waarna de trossen los kunnen en wij, met wat stroming mee, de drukke straat van Messina opstomen.  Voordat we de traffic-lane oversteken vragen we toestemming bij een verkeerscentrale.

De vissers uit Messina zijn al vroeg bezig.  Ze zigzaggen en gaan voor de zwaardvis, met hun bijzondere schepen met torenhoge uitkijk en een 30 meter boegspriet, waar iemand voorop staat. Als het goed is staat het hele team met stuurman in nauw contact.

Het laatste stuk kunnen we, tot de door ons gekozen marina bij de stad Milazzo, zeilen. De klim naar een prachtig fort is goed voor de conditie. In het dorp rijden we langs een fietsenmaker, die een nieuw band omlegt en een slag uit het wiel haalt.

Zaterdag sta ik vroeg in de kuip te genieten van zangvogels, een opkomende zon en de Etna met een fraaie rookpluim. We gebruiken de ochtend voor een verkenning van het achterland per fiets. De windvoorspelling is van dien aard dat we deze marina verlaten en voor het dorp voor anker gaan. Want ‘ons bin zunig’. Ik neem nu maar eens de rust voor het maken en uploaden van het reisverslag. Nu zijn we nog in een goede 4G omgeving.

De komende tijd is voor bezoek aan de eolische eilanden (Stromboli etc).

1. Cees & Anneke:
    22 mei 2022
    Wat jammer hebben we elkaar net gemist. Wij zijn vandaag vertrokken uit de Preveza baai waar we 4 nachten hebben gelegen. We zijn van Syracuse gelijk overgestoken naar Preveza. 3 nachtjes en 2 dagen zeilen/ dobberen/ motoren want er stond weinig wind. Jullie veel vaarplezier.
  2. Hans thuis:
    22 mei 2022
    Ha Cees en Anneke. Een borrel op een onze boten zat er inderdaad net niet in. Zo te horen was het wel een rustige oversteek vanuit Italie. Jullie ook een fijne reis nu door de Griekse wateren. We'll meet again ...
  3. Merike & Eric:
    22 mei 2022
    Bedankt weer voor het boeiende verslag. We zijn er weer helemaal bij, maar dat komt misschien ook wel omdat we net zelf de hele kust van Bretagne met zijn vele vaak schilderachtige haventjes gezien hebben. Wat liggen daar enorm veel zeilboten en jachten te niksen, ze zouden een voorbeeld aan jullie moeten nemen. Vandaag bezochten we st Nazaire waar o.m. de grote protseriche cruiseschepen bij Chantier Atlantique gebouwd worden. Maar er zijn ook plannen voor een geavanceerde 3 master en daarvan zagen we een proefmodel op ware grootte van de mast en opvouwbar zeilen van carbon fiber. Misschien tzt ook op de Iskra?
    Veel zeil- en reisplezier. Gr M&E
  4. Katija en Maurice:
    22 mei 2022
    Goed om te lezen dat jullie weer een mooie zomer vol nieuwe ervaringen voor de boeg hebben. De eerste weken zeilen zitten er al weer op. Erg leuk om jullie zo te kunnen volgen en de foto's te kunnen bekijken. Wij zitten vanaf 5 mei weer in Kroatië, na een tocht van 16 dagen met onze camper door Frankrijk en Italië. We wensen jullie heel veel zeil-plezier de komende maanden en een behouden tocht naar Spanje.
  5. Lian:
    22 mei 2022
    Nu Corona (voorlopig toch)) de kop is ingedrukt maakt dat de weg vrij voor weer mooie reiservaringen. Door de dagelijkse verslaglegging en mooie foto’s worden wij ook deelgenoot van de bijzondere zaken rondom het varen met zo’n fraai zeiljacht. Voor ons, landrotten, gaat er een wereld open van het leven op het water maar ook het aanpakken van onverwachte grote en kleine reparaties onderweg geven ons een goede kijk wat er allemaal komt kijken bij zo’n langdurig verblijf op en rond zomerse oorden. Ook het weerzien met collega schippers van eerdere reizen is een leuke bijkomstigheid. Wij zien al weer uit naar de volgende belevenissen en foto’s. Geniet weer van jullie zeilvakantie en behouden vaart. Lian wil ook graag opgenomen worden in de verzendlijst van de reisverslagen, nu stuur ik ze bij binnenkomst steeds door, dus ze worden wel gelezen maar haar emailadres toevoegen aan de verzendlijst maakt steeds doorsturen overbodig.
  6. Maria Vrijsen:
    23 mei 2022
    Alweer zo'n mooie reis, prachtige foto's! En wat fijn dat er geregeld een van jullie kinderen langskomen om mee te genieten! Nog heel veel plezier!
  7. Freek:
    23 mei 2022
    Heel leuk om de verhalen weer te gaan lezen met alle mooie foto's. Eelco had het ook prima naar z'n zin zo te zien. Toch nog veel werk gehad om het schip weer vaarklaar te maken.. Veel plezier en behouden vaart ! Groetjes Freek en Nettie
  8. Aryan en Ad vrijsen:
    23 mei 2022
    Weer een leuk verhaal en mooie foto 's.
    Nog veel plezier samen.
    Groetjes Aryan en Ad
  9. Geert en Margreet:
    23 mei 2022
    Het was weer een plezier jullie reisverslag te lezen. Om jaloers op te worden. En wat hebben jullie alweer veel beleefd. Ook leuk dat Eelco een weekje mee is gegaan. Hij heeft vast genoten weer zeilen en zeker van de oversteek naar Italië. Veel plezier lang de Italiaanse kust en behouden vaart. Geniet overal van!
  10. Roeland, Irene, Karsten en Jasmijn:
    24 mei 2022
    Wat leuk om jullie dit seizoen weer op de voet te kunnen volgen via dit reisblog en de Marine Traffic app via MMSI 244056954 en wat een mooie foto's en een leuk begin van jullie vakantie zo samen met Eelco! Groetjes, Roeland, Irene, Jasmijn en Karsten.
  11. Sander:
    25 mei 2022
    De avonturen zijn weer begonnen! Leuk om weer mee te kunnen lezen.
  12. Brenda Nieuwlaat:
    3 juni 2022
    Super leuk om de verhalen weer te lezen en wat een mooie foto’s
    Onze vakantie in Spanje was ook zalig maar nu alweer 3 weken gewerkt
    Gaat gewoon door, gras is al weer een keer gemaaid en we zitten vandaag ook lekker in het zonnetje
    Lieve groetjes Robin & Brenda😘😘😘